سیر تحول شخصیت پردازی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس با مطالعه موردی سه مجموعه مستند تلویزیونی: «روایت فتح»- بخش اول (سید مرتضی آوینی)، «قصه های جنگ»(محمدعلی فارسی)، «آخرین روزهای زمستان»(محمدحسین مهدویان)
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده علی اکبر مالکی
- استاد راهنما محمود اربابی احمد سفلایی
- سال انتشار 1393
چکیده
شخصیت پردازی در گونه ی «مستند دفاع مقدس» از آن جهت حائز اهمیت است که «فیلم مستند» بر «واقعیت» استوار است و شاخص ترین وجه «دفاع مقدس» نیز شخصیت ها و رزمندگانی هستند که در آن حضور دارند. این تحقیق که به روش توصیفی و بنیادی صورت گرفته است به بررسی تحولات در شخصیت پردازی مستندهای دفاع مقدس از ابتدا تاکنون می پردازد و نتیجه گیری نهایی که با استفاده از اطلاعات بدست آمده از روش اسنادی-کتابخانه ای و مشاهده ی مستندهای تلویزیونی شاخص در حوزه ی دفاع مقدس حاصل گردیده است، نشان می دهد که شخصیت پردازی در این گونه ی مستند، با گذشت زمان و همراه با تحولات جامعه، در ساختار و محتوا دچار تحولات اساسی شده و شخصیت پردازی از درون گرا به برون گرا، از قهرمان جمعی به قهرمان فردی و از الگوپردازی به سمت قهرمان پردازی سیر نموده است. فیلمسازان نیز بیش از آنکه همچون گذشته، توجه خود را به «واقعیت» معطوف کنند، به «خلاقیت» توجه دارند و بر وجوه اعتقادی و مذهبی شخصیت ها نیز دیگر تاکید نمی ورزند.
منابع مشابه
سیر تحول شخصیت و شخصیت پردازی در سه رمان منتخب جنگ (دفاع مقدس) دهۀ شصت تا نود
با شروع جنگ تحمیلی نوع ادبی به ویژه «رمان جنگ» شکل و نضج گرفت، که در طول سه دهۀ شصت تا نود با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده؛ به نحوی که طی این سه دهه ضمن برخورداری از نگاه مثبت اندیش، منفی نگر و بینابین نویسندگان آنان به پدیده جنگ از لحاظ عناصر داستانی به خصوص در زمینۀ تکنیک شخصیت و شخصیت پردازی سیر تحولی به سمت تکامل پیموده است. با توجه به اهمیت این عنصرمهم داستانی و بررسی سیرتحول آن، ...
متن کاملبازنمایی هویت در مستندهای تلویزیونی: رویکردی مبتنی بر تحلیل گفتمان در دو مستند اشرف و هویدا
پژوهش حاضر درصدد تحلیل گفتمان بازنمایی هویت در مستندهای پخش شده سیما («اشرف» و «هویدا») است. جهت تحلیل مسئله از رویکرد نظری برساختگرایی، بازنمایی و تحلیل گفتمان و روش پژوهش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف استفاده شده است. نتایج حاصل از یافتهها نشان داد که مؤلفههای قدرت، ثروت، شهوت، شجاعت، اشرافیگری، وفاداری به شاه، عقده، عاری از عشق بودن و اختلاف با زنان دربار، سازنده هویت اشرف هستند و ...
متن کاملهویت فرهنگی در مجموعههای تلویزیونی ایرانی مطالعه موردی: بررسی مجموعه تلویزیونی خطشکن
در پژوهش حاضر که به بررسی موضوع هویت فرهنگی در محتوای روایی مجموعههای تلویزیونی ایرانی پرداخته است، هویت، به سطوح و انواع فردی و جمعی و هویت جمعی، خود به هویتهای قومی، ملی، دینی و مدرن تقسیم میشود. از آنجا که هویت فرهنگی، در اصل برساختهای از تعامل و پیوند بین مؤلفههای گفته شده در ساختار اجتماعی است، کلیه مفاهیم یاد شده را دربر میگیرد. این مفهوم در قالب نظریه کاشت گربنر، به عنوان ا...
متن کاملسیمای زنان ایرانی در تلویزیونهای اروپا؛ مطالعۀ موردی مستندهای تلویزیونی
در این مقاله با مطالعة سه مستند تلویزیونی ساختهشده برای تلویزیونهای اروپا دربارۀ ایران، چگونگی تصویرپردازی از زن ایرانی در این مستندها، بازخوانی و از روش تحلـیل نشانهشناختی برای تحلیل مستندهای منتخب، استفاده شده است. در مجموع، دو گونه تصویر از زن ایرانی در این مستندها ارائه شده است. در تصویر اول، به بازتولید کلیشههای شرقشناسانة رسانهای در خصوص ایران پرداخته شده؛ فضایی مطلقاً سیاه از وضع زن...
متن کاملکهن الگوی قهرمان در درام تلویزیونی با نگاهی به سه فیلم تلویزیونی دفاع مقدس
مفهوم ناخودآگاه جمعی ، بیش از یک قرن است که مورد پژوهش علمی قرار گرفته است. ناخودآگاه جمعی برای اولین بار از سوی کارل گوستاو یونگ مطرح شد و منظور او ، آن بخش از روان انسان هاست که به دلیل زیستِ طولانی مدت در کنار یکدیگر به صورت مشترک شکل گرفته و از نسلی به نسلی دیگر قابل انتقال است. یکی از عناصر تشکیل دهنده ی ضمیر ناخودآگاهِ جمعی، کهن الگوها هستند. کهن الگوها به مفاهیمی اطلاق می شوندکه از مواجهه ...
15 صفحه اولقصه¬های قرآن از منظر شخصیت¬پردازی
چکیده داستان به عنوان یک شکل ادبی و هنری دارای شکل هندسی خاصی است که آن را از دیگر اشکال ادبی مانند قصیده، خطبه، مقاله و... متمایز میسازد. معمولأ یک داستان هنری از این عناصر تشکیل شده است: طرح و پیرنگ، شخصیت وشخصیتپردازی، کشمکش، گفتگو، صحنه و صحنهپردازی (زمان و مکان)، زاویه دید و درونمایه. از میان این عناصر دو عنصر شخصیتپردازی و گفتگو، رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ بطوریکه نخستین...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023